"MAY THE ONE FOR WHOM YOU HAVE LOVED ME, LOVE YOU, IN RETURN"

"MAY THE ONE FOR WHOM YOU HAVE LOVED ME, LOVE YOU, IN RETURN"

~WAHAI JIWAKU~

" Ya Allah, letakkanlah dunia ini di tapak tangan ku tapi bukan di hati ku"

" Ya Allah, janganlah KAU uji aku dengan sesuatu yang tak mampu aku tempuhi, dan andainya KAU berikan aku ujian, maka kepilkan bersama ujian itu kekuatan untuk ku tempuhinya"

Tuesday, August 16, 2011

pagi tadi tgh drive~ alhamdulillah dapat tambah ilmu..

Deejay siti & latifah bersiaran seperti biasa di radio..

Bilal Bin Rabbah

KEPELATAN
Bilal yg merupakan muazin pertama pernah dikritik akan kalimah 'Asyhadu....lallah~' sebutan 'asy' iaitu 'huruf syin' yang kedengaran 'Ass' huruf 'sot' menyebabkan ramai yg mempertikaikan akan kebolehan Bilal dan memaklumkan kepada rasulullah. Rasulullah sejurus menerima pendapat sebahagian dari mereka yang hendak menggantikan bilal dengan orang yang lebih baik sebutannya. Namun demikian Rasulullah yg mengenali dikalangan kaum 'habsyi' mempunyai kepelatan atau kesukaran menyebut huruf 'syin'.. dan kemudian Rasulullah bersabda "Allah tidak menilai sebutan tapi keikhlasan hati hambanya".. Subhanallah~ Hanya Allah Yang Maha Mengetahui hati manusia..

RIAK
Demikian juga dikisahkan ketika para malaikat di kerajaan langit gusar,suram dan kehairanan dek kesunyian subuh di bumi, tiada kedengaran laungan azan .. Lantas malaikat Jibril turun menemui Rasulullah mempertanyakan perihal itu. "Tidakkah kamu solat subuh ya rasulullah?"tanya Jibril. Rasulullah yang kehairanan menjawab mereka bersolat berjemaah seperti biasa. Lalu malaikat Jibrail pertanyakan kembali "tiada laungan azan berkumandang di langit". Rasulullah mula menceritakan akan tempat bilal digantikan sebentar oleh muazin yg lain atas sebab tertentu. Lalu Allah swt merungkai kedua2 persoalan mereka dengan : 'tidak diangkat kelangit laungan azan dari mua'zin yang mempunyai perasaan 'riak' walaupun setitik'..Nauzubillah~


No comments:

Post a Comment