"MAY THE ONE FOR WHOM YOU HAVE LOVED ME, LOVE YOU, IN RETURN"

"MAY THE ONE FOR WHOM YOU HAVE LOVED ME, LOVE YOU, IN RETURN"

~WAHAI JIWAKU~

" Ya Allah, letakkanlah dunia ini di tapak tangan ku tapi bukan di hati ku"

" Ya Allah, janganlah KAU uji aku dengan sesuatu yang tak mampu aku tempuhi, dan andainya KAU berikan aku ujian, maka kepilkan bersama ujian itu kekuatan untuk ku tempuhinya"

Saturday, September 17, 2011

Hadith sahih Imam Bukhari yang berasal dari Nabi Muhammad SAW yang berasal dari Allah SWT bahawa DIA berfirman:


"Cara hambaku untuk mendekatkan diri kepadaKu adalah dengan melakukan semua yang telah Aku fardhukan kepadanya. Hambaku yang selalu menjalankan semua yang Aku sunatkan maka dia Aku cintai dan Aku sayangi. Jika Aku telah mencintai dan menyayangi hambaku, maka Aku mendengar apa yang dia dengar dan melihat apa yang dia lihat, apa yang ada dalam genggamannya adalah kekuasaanKu dan apa yang dia jalani adalah sesuai dengan kehendakKu. Dia mendengar hanya keranaKu, dia mellihat hanya keranaKu, dia berjalan juga hanya keranaKu. Jika dia memintaKu maka Aku mengabulkannya, jika dia meminta perlindungan kepadaKu maka Aku memberi perlindungan kepadanya. Dia tidak akan bimbang dalam menjalankan sesuatu,kerana Akulah yang menjalankannya sebagaimana Aku menggenggam hamba yang beriman yang Aku jauhkan dari kematian ang menyakitkan dan Aku jauhkan dia bencana hidup yang meresahkan."


hadith diatas adalah hadith Qudsi yang berasal dari Tuhan SWT atau disebut hadith Qudsi yg secara luas atau secara tersirat makna hadith ini adalah bahawa Allah SWT mengharamkan seseorang utk memiliki sifat atau watak yang kotor dan hati yang keras. Secara global dalam hadith ini terkandung maksud bahawa sesuatu yang menyebabkan dicintai Allah SWT itu ada 2:

  1. Melakukan apa yang difardukan Allah SWT
  2. Menjalankan semua yang telah disunnatkan Allah SWT.
Allah SWT telah memberitahu kepada hambaNya bahawa sesuatu yang paling dicintaiNya yang dapat mendekatkan diri kepadaNya adalah menjadi hamba yang taat dan beribadah keapda Allah SWT dengan taat dan beribadah kepada Allah SWT dengan melaksanakan semua kewajipan serta yang telah disunatkan, dan menjauhi segala laranganNya.

Yang paling menjadi pendorong bagi seseorang untuk dicintai Allah SWT adalah melaksanakan semua sunat-sunatNya. Jika seseorang telah dicintai Allah SWT, maka semua permintaanNya akan dikabulkan dan akan dicintai oleh orang lain melebihi cintanya kepada selain dirinya.

Ertinya, di tengah2 masyarakat, dia akan menjadi seorang yang dicintai oleh mereka. Maka sesorang yang hatinya hanya mencintai, rindu dan bercita-cita untuk selain Allah maka akibatnya dia tidak akan mendapat kenikmatan yang abadi, dia akan mendapat kenikmatan yang sementara saja, dia akan merasakan hanya sekejap saja setelah itu kenikmatan berganti dengan kesengsaraan.

Kerana rasa cinta pada dasarnya akan menjadi watak seseorang yang kemudiannya menjadi cita2, jika semakin lama semakin dipupuk dan dikembangkan. Ertinya, jika cinta seseorang semakin kuat maka cinta itu akan menguasai dirinya dengan membuat seseorang menjadi hamba. Dalam sebuah makalah disebutkan bahawa barangsiapa mencintai sesuatu beerti dia mesti sedia menjadi hambanya.

Dan sesuatu yang rasional jika seseorang mencintai sesuatu maka apa yang didengar oleh kekasihnya dia akan mendengarnya dan jika melihat sesuatu maka kekasihnya juga akan melihatnya. Ini dipengaruhi oleh hubungan batin yang semakin lama semakin bersatu. Begitu juga jika seseorang mencintai Allah SWT maka Allah akan mencintainya dan jika Allah mencintainya maka apa yang dilihatnya dan didengar serta dirasakan olehNya,semua gerakannya akan diawasi oleh Allah SWT,sama ada ketikaa dia atau berjalan, ketika bangun atau tidur, ketika bahagia atau menderita, semua berada dalam pengawasan Allah SWT.

Hadis Qudsi ini membuktikan bahawa Allah SWT selalu bersama hambaNya dan hambaNya selalu berada dalam ingatanNya. Begitu juga Dia akan selalu berada dalam ingatan hamba-hambaNya dan Dia akan selalu berada dalam pendengarannya,penglihatannya,gerakan tangannya dan kakinya.

Sesuai lah dengan hadith:
"Aku akan selalu bersama hambaKu yang selalu mengingatiKu dan kedua bibirnya bergerak hanya keranaKu."-Riwayat Imam bukhari dan Muslim serta Ibnu Majah yg berasal dari Abu Hurairah r.a

Dan dalam firman Allah SWT disebutkan:
"Janganlah kamu berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita."
(At-Taubah-40)

Ketika seorang hamba telah selalu dekat kepada Allah SWT ,maka setiap saat hamba tersebut merasakan kerinduan kepadaNya, semua ketakutan akan berubah menjadi kesentosaan dan kehidupannya merasa tenteram, setiap kesukaran yang dihadapi dapat diatasi, setiap yang jauh menjadi dekat. Kerana hanya Allahlah yang menurunkan kesedihan,kegelisahan, kesukaran serta penderitaan. Oleh kerana itu, barangsiapa yang dekat dengan pencipta semua itu dia tidak akan diberi kesedihan,penderitaan dan kesukaran.

Maka jika disimpulkan hati manusia ini bagaikan ikan laut, jika terpisah dari airnya dia akan menggeliat dan kepanasan dan berusaha denga sekuat tenaga untuk kembali ke air yang menjadi tempat tinggalnya.

Ketika seorang hamba telah berjaya mendekatkan diri dengan Tuhannya, maka Tuhan juga akan dekat dengan hambanNya serta akan selalu memenuhi keinginannya dan permohonnanya.

Sesuai dengan firman Allah SWT:
"Jika dia (hamba) memintaKu maka sungguh Aku akan memberinya, jika dia meminta perlindungan kepadaKu maka sungguh Aku benar-benar akan melindunginya."


No comments:

Post a Comment