"MAY THE ONE FOR WHOM YOU HAVE LOVED ME, LOVE YOU, IN RETURN"

"MAY THE ONE FOR WHOM YOU HAVE LOVED ME, LOVE YOU, IN RETURN"

~WAHAI JIWAKU~

" Ya Allah, letakkanlah dunia ini di tapak tangan ku tapi bukan di hati ku"

" Ya Allah, janganlah KAU uji aku dengan sesuatu yang tak mampu aku tempuhi, dan andainya KAU berikan aku ujian, maka kepilkan bersama ujian itu kekuatan untuk ku tempuhinya"

Tuesday, April 9, 2013

JAGA HATI


"Sesungguhnya Aku hadapkan muka dan diriku kepada Allah Yang menciptakan langit dan bumi, sedang Aku tetap di atas dasar Tauhid dan bukanlah Aku dari orang-orang Yang menyekutukan Allah (dengan sesuatu Yang lain)".                                                
(al-An’am: 79)

Kita sering baca ayat ini dalam solat kita, dalam kuliah ustaz telah mengupas tentang ayat ini, kita hadapkan wajah kita kepada Allah SWT dalam semua perkara kita lakukan ,bukan kepada selain dari-Nya. Apa maksudnya ni? Dalam setiap perkara kita kena buat adalah untuk Allah, untuk mendapat cinta dan redha Allah, kita kena yakin yang malaikat Allah, Raqib dan ‘Atid sentiasa mencatat akan perbuatan kita. Jadi, malulah kita sekiranya amalan jahat kita dihadapkan kepada Allah. Jadi, seluruh amalan kita, mestilah dihadapkan kepada Allah swt, jangan kita sesekali berpaling dari Allah swt. Andai kita berbuat demikian umpama kita cuba untuk berkrisis dengan Allah, dan berpunca dari itulah hati kita akan terasa tidak tenang resah. Beliau berkata sungguh indahnya kalau kita dapat mengamalkan ayat ini dalam kehidupan harian kita. Allah menilai dari hati, Allah SWT memandang hati setiap hamba-NYA, Maka hadapkanlah hati kita lurus keranaNya.

"Dalam diri manusia ada seketul daging, jika baik daging itu, maka baiklah seluruh anggota badannya, tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah hati." -Sabda Nabi S.A.W

Hati seumpama nakhoda dalam sebuah kapal, hati seumpama raja di dalam rimba..
Hati umpama enjin.. Hati lah pemerintah kerajaan badan..

Jagalah iman dan hati kerana disitulah jatuhnya pandangan Allah S.W.T. Allah tidak memandang harta, tidak menilai rupa, pangkat mahupun darjat. Semua itu sementara, semua itu akan hilang tatkala izrail datang menjemput kita. Rugilah kita andai Allah memalingkan pandangannya kerana Hitam Dan Buruknya Hati kita. Na'uzubillah Min zalik!

Allah S.W.T berfirman:
“Dan (sebaliknya) sesiapa yang berada di dunia ini (dalam keadaan) buta (mata hatinya) maka dia juga buta di akhirat dan lebih sesat lagi jalannya.” (Al-isra’:72)                                                                                                                                                                

Refleksinya; luruskan niat LILLAHI TA'ALA. Hanya dengan ilmu yg sedikit ini, semoga bermanfaat dan membuka hati ana & saudara/i .. Andai ada yang tersilap sila tegur ana. Ana ini insan yang masih lagi belajar, dan ingin belajar. Wallahu’alam…   ::Allahumma Solli Ala Saiyidina Muhammad Wa'ali Muhammad::

No comments:

Post a Comment