"MAY THE ONE FOR WHOM YOU HAVE LOVED ME, LOVE YOU, IN RETURN"

"MAY THE ONE FOR WHOM YOU HAVE LOVED ME, LOVE YOU, IN RETURN"

~WAHAI JIWAKU~

" Ya Allah, letakkanlah dunia ini di tapak tangan ku tapi bukan di hati ku"

" Ya Allah, janganlah KAU uji aku dengan sesuatu yang tak mampu aku tempuhi, dan andainya KAU berikan aku ujian, maka kepilkan bersama ujian itu kekuatan untuk ku tempuhinya"

Thursday, March 17, 2011

ALQURAN SEBAGAI PEMBELA .. BACALAH!

Al-quran yang usang dek terbiar dalam masjid .. Kitab yang kita letak tinggi berdebu dek bertahun2 jadi perhiasan kabinet untuk tatapan. Adakah itu cukup menandakan kita seorang muslim ..? Al-quran kini hanya tinggal tanda SAHAJA, hanya terlihat apabila dibawa sebagai hantaran buat bakal isteri dan suami.. dianggap suci dan pelindung rumahtangga, namun? apa yang terjadi selepas itu.......... 

Saya bawakan suatu kisah buat tauladan bersama :

                        Abu Umamah r.a. berkata : "Rasulullah s.a.w. telah menganjurkan supaya kami semua mempelajari Al-Quran, setelah itu Rasulullah s.a.w. memberitahu tentang kelebihan Al-Quran." Telah bersabda Rasulullah s.a.w.: "Belajarlah kamu akan Al-Quran, di akhirat nanti dia akan datang kepada ahli-ahlinya, yang mana di kala itu orang sangat memerlukannya. "Ia akan datang dalam bentuk seindah-indahnya dan ia bertanya, "Kenalkah kamu kepadaku?" Maka orang yang pernah membaca akan menjawab : "Siapakah kamu?"

                        Maka berkata Al-Quran : "Akulah yang kamu cintai dan kamu sanjung, dan juga telah bangun malam untukku dan kamu juga pernah membacaku di waktu siang hari." Kemudian berkata orang yang pernah membaca Al-Quran itu: "Adakah kamu Al-Quran?" Lalu Al-Quran mengakui dan menuntun orang yang pernah membaca mengadap Allah s.w.t. Lalu orang itu diberi kerajaan di tangan kanan dan kekal di tangan kirinya, kemudian dia meletakkan mahkota di atas kepalanya. Pada kedua ayah dan ibunya pula yang muslim diberi perhiasan yang tidak dapat ditukar dengan dunia walau berlipat ganda, sehingga keduanya bertanya : "Dari manakah kami memperolehi ini semua, pada hal amal kami tidak sampai ini?" Lalu dijawab : "Kamu diberi ini semua kerana anak kamu telah mempelajari Al-Quran."

Renung-renungkan saudara dan saudari.. inilah kitab peninggalan Nabi Muhammad S.A.W yang kita sanjungi ke atas kita umatnya. Jangan sia-siakan peninggalan ini yang akan membawa kita kepada kehidupan yang harmoni dan hakiki iaitu disyurga. Bacalah untuk bekalan akhirat.. dan amalkan.. 





No comments:

Post a Comment